القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الاخبار

 هنتكلم النهاردة عن حاجة مهمة جدًا بتحصل معانا وقت التنسيق و هي إن كتير مننا في التنسيق مش بيلحق الكليات الحكومية فبالتالي بيتجه للكليات الخاصة أو المعاهد و كلامنا أكتر عن المعاهد بالتحديد و هنقول كل المعلومات اللي معظمنا محتاج إنه يعرفها 👌


خلينا نبدأ و نقول ايه هو المعهد و ايه الفرق بينه و بين الكلية ؟؟

   ⬅️ معاهد علوم الحاسب بتنقسم ل 3  أنواع :-  

🔴النوع الاول : هي معاهد علوم الحاسب  "4 سنين" و دي بتقبل من علمي رياضة فقط و بيكون التنسيق بتاعها حد أدنى 70% هي شبيهة لكلية حاسبات و معلومات الحكومية و معتمدة من قبل الجمعية المصرية لمهندسي البرمجيات.


🔴النوع التاني : "4 سنين" و دي بتكون معاهد نظم المعلومات الإدارية أو الحاسب الآلي أو الحاسبات و نظم الإدارية و بتقبل من علمي علوم و شهادتها بتكون معادلة لكليات التجارة الحكومية.


🔴النوع الثالث : "سنتين"  معاهد الحاسب الآلي و اللاسلكي و دي أقل معاهد الحاسب الآلي و بتقبل من علمي علوم وخريجها بيكون تعليمه أعلى من المتوسط و بتقبل بحد ادنى 50%.


و بما إن إحنا في حاسبات أو معاهد علوم الحاسب زي ما بنقول خلينا متفقين طبعًا إن الاجتهاد و السعي هما الأهم بالنسبة لأي معهد أو كلية و هو اللي بيفرق في تحصيلك للمهارات اللي أنت محتاجاها عشان تبقى مؤهل لسوق العمل و تثبت نفسك ف المكان اللي أنت فيه لأن مجالنا معتمد على ال "Selfstudy".


🔴من أشهر المعاهد لعلوم الحاسب 


معهد الجزيرة العالي (المقطم) 

معهد التكنولوجيا العالي (الشروق) 

معهد السلاب للحاسبات (المنصورة) 

معهد القاهرة الجديد (التجمع) 

معاهد المدينة العليا للهندسة و الحاسبات(الجيزة) 

مودرن أكاديمي (المعادي) 

معهد عين شمس العالي

المعهد الكندي

معاهد طيبة العليا (جيزة - المعادي) 

معهد التكنولوجيا العالي (العاشر)


بالنسبة لمصاريف المعاهد بتبقى بتتراوح ما بين 4000:10000✨

هل اعجبك الموضوع :